Laatste nieuws

'Agrarische sector moet zich meer onderscheiden'

Agrarischesectormoetzichmeeronderscheiden

De agrarische sector moet zich meer richten op toegevoegde waarde, met onderscheidende producten. De grote aandacht voor kosten en prijs leidt er op den duur toe dat bijna alle bedrijven een marginale winst maken of verlies draaien.

Dat staat in het rapport Agrofood Strategy Trends 2013 van adviesbureau Berenschot. Het is opgesteld in samenwerking met vakblad VMT, ZLTO en LTO Noord. Tot de ondervraagden horen ook vertegenwoordigers uit de boomkwekerij.

Een conclusie is dat de agrarische sector zich meer moet richten op het creëren van toegevoegde waarde. Bedrijven maken nu te veel uitwisselbare producten, waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van het productieproces en kostenbesparing. Dit gebeurt om voor een scherpe prijs te kunnen leveren aan afnemers. Agrarische ondernemingen onderscheiden zich echter te weinig van de concurrentie.

Als sprekende voorbeelden van toegevoegde waarde noemt het rapport snoeptomaatjes van Greenco, ondernemers die hun eigen bedrijf vermarkten met een biologisch keurmerk en een toenemende aandacht voor streekproducten, waarbij beleving van de consument een veel grotere rol krijgt.

Markt

'Stemming GaLaBau beduidend beter'

De stemming op de vakbeurs GaLaBau in week 37 was beduidend beter dan op de vorige editie twee jaar geleden. Dat vond bedrijfsleider Andreas Hubl van Karl Schlegel Baumschulen.

’Alleen onder klanten beter’

Foto's en video's

Fotoreportage: Bijzondere rozenveredeling in Servië

Pheno Geno Roses veredelt en selecteert nieuwe rozen op een onconventionele manier; lees in vakblad nr. 19 hoe dat in zijn werk gaat. Neem hier een zomers kijkje op het Nederlands-Servisch bedrijf in Temerin, in het noorden van Servië.

Film: Mega-werktuigendrager in actie

Op AgroTechniek Holland was de allereerste Multi Tool Trac te zien: een mega-werktuigendrager die volledig elektrisch is aangedreven.

Weblogs 

Verkoopmoraal

’Pap, mogen wij in het aardappelveld spelen?’ Vier vragende ogen kijken me aan. Ik zucht. Honderden euro’s zitten er in tablets, laptops, allerlei V-tech...

’Neehee paaap, die verkopen we....’

Stelling

Warm najaarsweer is niet ongunstig voor tuincentrumverkoop

E-Magazine

BKW 19 2016
Klik op de afbeelding om onze e-magazines te bekijken (inloggen noodzakelijk).

Nieuwsbrief

Wilt u de nieuwsbrief van De Boomkwekerij gratis ontvangen? Tweemaal per week wordt u op de hoogte gehouden van het laatste nieuws. 

Vraag hier de nieuwsbrief aan

Opgelet

Vanaf nu zijn alle nieuwsberichten, weblogs, foto's en video's van De Boomkwekerij voor iedereen vrij beschikbaar om te lezen. Voor het e-magazine heeft u wel een account nodig en vragen wij u een abonnement te nemen

 

Social media

facebook Vind De Boomkwekerij op Facebook.
2000px Twitter logo initial.svg Volg De Boomkwekerij ook op Twitter

De Boomkwekerij - Boeken

Kijk voor meer boeken op onze boekenpagina